Nydar’n og vårs

Søndag 15. juni

Ca 50 medlemmer av Historielaget hadde funnet veien til området ved Nydalsdammen denne varme forsommerkvelden, der Akerselva Kultur- og Teaterlag ønsket velkommen til lukket premiere på den nyeste tilveksten til teatervirksomheten i området. Det er riktignok en del år siden Nydalsrevyen rullet over scenen, men det hadde Tove Christiansen og hennes entusiastiske trupp av dyktige amatørskuespillere gjort noe med. Med erfaringer fra tilsvarende forestillinger andre steder, hadde hun lagt opp til et vandreteater der tilskuerne beveget seg fra tablå til tablå, under myndig ledelse og med mange kommentarer av fordums hoffjægermester Otto Gjerdrum, spilt av Ivar Christiansen, og en lys levende spikerverksarbeider, Fred Borg, spilt av Fred Borg.

Forestillingen beveget seg uanstrengt fram og tilbake i tid og rom mellom viktige hendelser i historien om Nydalens Compagnie. Omgivelsene var naturlige kulisser og med hoffjegermesterens og spikerverksarbeiderens entusiasme var det ikke vanskelig å være tilbake i Nydalen den gang livet var annerledes. Vi møtte den unge familien fra Finnskogen som kom til Christiania for å søke arbeid og slo seg ned i Nydalen, der det var arbeid å finne omkring 1850. Vi var en snartur nedom den nyanlagte Christiania Østbanestasjon og tok farvel med Halvor Schou som skulle ut i verden for å lære seg merkantil virksomhet. Vi opplevde Adam Hiorth og Knut Graah i deres legendariske møte over spinnemaskinene, og da var vi plutselig i Manchester. Her dukket også spinnerimester Hargreaves Jameson opp og tilbød sine kunnskaper. Så tilbake til det sosiale livet i Adam Hiorths nye palé på Haugen, men også til det vanskelige livet til arbeiderne og de fristelsene som lurte rundt alle hjørner, der gledene og tragediene ofte fulgte hverandre tett. De sterkeste scenene, både i innhold og som teater, fant sted på «Plan», der det var marked hver lønningsdag og der kokkejentene ga til beste en tidlig rapp (som det heter nuomstunder). Her var de naturlige kulissene utnyttet til fulle, og sannelig dukket Gina Krog opp på talerstolen med en flammende appell om kvinnelig stemmerett, tett fulgt av den sosialdemokratiske strategen Carl Jeppesen. Det hele ble avsluttet i Ullbua med smakebiter fra Nydalsrevyen og «Akersælva du gamle du grå», i allsang. Deretter fortjent blomsteroverrekkelse til initiativtaker og forfatter Tove Christiansen og instruktør Tor Itai Kellen. Da blomsteroverrekkelsene var slutt, ville ingen gå, så det ble «Akersælva» en gang til.

«Det er jo teater vi holder på med», har Tove uttalt, «så vi tar oss visse historiske friheter». Mulig det, men dette var både godt teater og god historiefortelling. Både tilskuere og alle medvikende har åpenbart hatt glede av dette. Historielagets leder, Tore Faller, takket da også tilbørlig på vegne av Historielaget, som hadde stilt seg bak denne forestillingen. Den ble også spilt som åpne forestillinger 16., 17. og 18. juni. Når dette leses har siste forestilling for i år for lengst gått av stabelen, men vi kan jo håpe at Tove og hennes dyktige medarbeidere setter forestillingen opp igjen neste år.

Finn Geiran

PS. Enkelte har lurt på hva H.A.H står for i siste setning i visa om Akerselva. Det var en kullforretning som lå ved utløpet av Akerselva en gang i tiden. Den var eid av ingen ringere enn den vidt berømte Kølapålsen, som det knyttet seg en mengde mer eller mindre sannferdige og ganske friske historier til. De er blitt gjenfortalt med stor fornøyelse av flere generasjoner gutter, men er vel nå i ferd med å gå i glemmeboka.

Det er stengt for kommentarer.